top-border

Clicks, Bricks of Niks?

Verschuivende paradigma’s

Thomas Kühn gebruikte als eerste het begrip paradigm shift in zijn boek The Structure of Scientific Revolutions. Toen ik het de eerste keer hoorde op een symposium was mijn eerste gedachte dat het hier weer de zoveelste hypekreet betrof van een spacecake etende koffiedik-kijker. Prachtig woord voor bij Scrabble, maar dat was het dan ook wel. Kühn definieert een paradigmaverschuiving als een (wetenschappelijke) ontwikkeling die leidt tot een dramatisch veranderd beeld van de werkelijkheid.

De gevestigde orde ten onder

In de afgelopen week heb ik hier echter meerdere malen aan moeten denken bij de berichtgeving rondom het faillissement van V&D. Want voor diegene die onder een steen geleefd heeft, het grootste warenhuis van Nederland is verdwenen. Voorgoed. Er zijn geen geïnteresseerden gevonden voor de rokende puinhopen. Al jarenlang was er een neergaande tendens, en uiteindelijk hebben ze de weg omhoog niet gevonden. Uitermate triest voor de getroffen werknemers. Volgens de pers raakt het verder met name de babyboom generatie in haar hart, de jeugd lijkt er niet zo veel moeite mee te hebben. Die kwam er toch al niet. Ja, behalve voor een broodje en de WC…

Van Bricks naar Clicks

In het zelfde nieuwsbericht wordt vervolgens doodleuk verteld dat Amazon, Zalando en Coolblue het aantal fysieke winkels uit gaat breiden. Voor de goede orde, het betreft hier dus click bedrijven die weer in bricks gaan investeren. Er komen dus fysieke winkels, waar je je bestellingen op kunt halen of bestellingen retourneren en omruilen.

Triviaal in de dialoog is wellicht dat Coolblue ontstaan is vanuit de aversie van de 3 oprichters tegen een ander bedrijf wat destijds alles deed waar zij een hekel aan hadden: één groot warenhuis wat alles verkocht van kussentjes tot scheermesjes, volledig extern gefinancierd en geen eigen klantenservice. Er daar wordt de verschuiving zichtbaar.

Verschuif naar SAP Business ByDesign

Er is al veel geschreven over de achtergronden van het succes van de genoemde spelers. Eentje die INSynQ aanspreekt is dat ze er voor gezorgd hebben dat het logistieke proces en IT meer dan op orde is. Kijk naar de levercondities van Coolblue. Voor 23.59 besteld is de volgende dag geleverd, zelfs in het weekend. Dat is klantwaarde. IT is bovendien zo ingericht dat heel snel complete webshops gelanceerd kunnen worden, sites zijn easy to use en laden snel. Alles voor een glimlach. Graag gaan wij met je op reis om te ontdekken hoe SAP Business ByDesign jouw organisatie kan verschuiven en je klanten een glimlach om de mond tovert.

bottom-border