top-border

Is Duits sexy?

Ik zie mezelf graag als een autoliefhebber. En dan met name klassieke Italiaanse sportwagens. Maar ook Bentley heeft voor Wereldoorlog II prachtige auto’s gebouwd. Het design van huidige automobielen wordt gedicteerd door windtunnels en belastingregels. En daarmee kan alles wat na 1990 gebouwd is gegradeerd worden tot eenheidsworst. En saai. En lelijk. Eens?

Lelijk eendje

Afgelopen jaar heb ik de Mille Miglia bezocht. Voor diegenen onder u die dat niet kennen, de Mille Miglia was ooit een race in Italië over 1000 mijl van Brescia naar Rome en weer terug.  Over de openbare weg wel te verstaan. In het huidige verkeersbeeld is dat ondenkbaar, dus is het verworden tot een klassieker-karavaan voor de rich and famous. Want de toelatingseisen zijn onmogelijk hoog. Diverse autofabrikanten vliegen museumstukken in, zetten Formule 1 coureurs achter het stuur en delen daarin deel. De overige deelnemers zijn doorgaans coryfeeën en bekendheden als Jay Leno, Bernhard van Oranje en Gijs van Lennep die in prachtige Jaguars, Alfa Romeo’s, Bentleys, Ferrari’s en Bugatti’s door het dan nog groene glooiende Toscaanse landschap toeren. En een BMW.

Functie en vorm

BMW staat voor mij synoniem aan rijgenot. Stil, soepel, degelijk, veel vermogen, sportief, eigenlijk perfect. Eigenlijk alles wat Italianen en Engelsen niet zijn. Maar die zijn wel sexy. Kijk eens naar het lijnenspel van een Jaguar E-type, XK SS of Lotus Elise. Om het maar niet te hoeven hebben over een Alfa Romeo Guilietta Sprint Speciale. Alleen de naam al roept lust op. Tot ik de BMW 507 zag. Wat een plaatje. Italiaanse flair en flamboyante uitstraling met Duitse techniek. Kan het mooier? Ik denk het niet.

In liefhebberskringen roepen dat je houdt van Italiaanse auto roept ongeveer dezelfde sentimenten op als de gemiddelde ondernemersborrel roepen dat SAP sexy is. Laat ik het politiek neutraal verwoorden, je moet een dikke huid hebben. Die vooroordelen komen niet helemaal uit de lucht vallen, maar zijn aan de andere kant niet terecht. Alfa Romeo bestaat al meer dan 100 jaar en is daarmee een van de oudste autofabrikanten. En Duits kan sexy zijn. SAP Business ByDesign is daar een voorbeeld van. Net zoals de BMW 507.

bottom-border